top of page

Cha So Lim

나는 일상의 삶이 어떻게 나의 작업에 영향을 주는지 그리고 또 앞으로 어떻게 서로 상호 침투되어 관계 맺고 변화하는지에 관심이 있다. 이 세계는 단단하고 거친 언어로 구조화 되어있고 권력, 자본, 지식의 부조리함 속에서 인간, 여성, 엄마, 그리고 작가로서 살아가는 이곳은 너무나 불합리하고 위태롭고 불안하다. 그래서 나는 치유와 회복의 출구를 찾기 시작했다. 하얀 석고를 깍고 다듬고 갈고 또 갈았으며, 연약하지만 유연한 가는 실들을 엮고 또 엮어 수행적으로 시간과 공간을 응축시켜 나갔다. 석고가루가 물을 만나서 온도 변화를 일으키며 응고하고 다시 깍이고 갈리면서 주변을 머금는 미세한 표면을 드러낼때까지. 단단한 표면에서 연약하고 가느다란 실이 자라듯나와 부유하듯 가볍게 흐를때까지. 그것은 치유와 회복이 내포된 생명체였으며 시간이 흐름에 따라 끊임없이 변화하였다. 무의식까지도 언어로 구조화된 견고한 세계로부터 자유를 얻어내려는 노력으로 그 어려운 시간을 통과하면서 찰나적 몰입을 지켜보고 이상향의 출구를 찾는 것이 내가 하는 일이다. 이상향의 출구를 찾기 위해 중요하게 살펴보는 것은 작품에서 벌어지는 우연과 끊임없이 변해가는 과정이다. 부드럽고 유연한 실들이 굳어지면서 만들어내는 흥미로운 우연은 시간을 더욱 감각적으로 육화시켰으며 육화된 대상은 이름 지어져 불리워지기 직전에 가장 치열하게 존재한다. 우리에겐 언어로 규정되기 이전의 더욱 모호하고 가변적인 풍경이 필요하다. (차소림, 2022) ​ 나는 인간이 태어나 성장하는 과정에서 끊임없이 맺어지는 외부세계와의 관계, 즉 주체와 타자가 영향관계에 의해 유기적으로 변화하는 과정에 관심을 갖고 있다. 그 과정에서 나는 여러 차원의 ‘다층적 실재’를 체험하게 된다. 사회와 문화, 언어 등 외부세계가 인간 개인 내부로 들어오는 과정에는 그 지점을 명확히 규정하기 어려운 모호한 세계가 존재하는데, 물리적인 세계와 심리적인 세계가 서로 뒤섞이며, 심리적인 내적환경은 다시 신체를 통해 외적 상태를 만들고, 그러한 외적환경은 다시 심리적 세계에 영향을 미치는 유기적 관계를 갖는다. 그것은 끊임없이 연결되어 나아가는 뫼비우스 띠처럼 안과 밖, 보이는 것과 보이지 않는 것, 현실과 가상, 의식과 무의식, 주체와 객체 등 경계가 모호한 상태로 이어진다. 부단히 현실에 적응하려는 인간은 여전히 대상과 관계 맺기를 시도하면서 소통의 부재와 혼재를 경험하고 소외와 고독을 만나기도 하고 순간의 낯선 감각의 몰입을 통하여 또 다른 시공간으로 이동하기도 한다. 이 모든 것은 언어로 명료화 시킬 수 없는 모호한 곳에 위치하며 이러한 세계는 모든 공감각을 동원한 다층적인 세계에 존재한다. "그가 작품에서 표현하고자 하는 것은 어떤 특정한 객관적 대상이나 주관적인 심리, 혹은 자신의 환상 그 자체가 아니라, 이들이 유기적으로 영향을 주고받은 메커니즘 그 자체이다. 그것은 현실에서처럼 의식이 무의식을 억압하거나 초현실주의자들처럼 의식을 억제하여 무의식을 전면에 드러내는 방식과는 다르게 고착되고 경직되어 있는 정신의 흐름을 원활하게 순환시키는 방식이다. 그래서 그의 작품은 감정의 영역과 환상의 영역, 그리고 현실의 영역을 넘나들면서 현실과 꿈, 그리고 내면의 감정이 섞인 새로운 혼종공간을 만들어 낸다. 그렇게 만들어진 혼종의 공간은 허구라고 하기에는 사실적이고, 현실이라고 보기에는 이질적인 공간이다. 이러한 모호함은 어디에도 존재하지 않는 세계지만, 이것은 의식과 무의식의 흐름이 만들어내는 주체의 통합적 실재에 가깝다." - 최광진 (미술평론가) 완성된 결과를 예측할 수 없는 방법으로 그려나가는 화면은 이성과 감각, 의식과 무의식, 기억과 실재 등 경계가 모호한 상황과 과정을 다층적 시공간이 공존하는 방법으로 표현한다. 각기 다른 공간에서 만났던 인물들은 즉흥적인 붓터치와 우연성을 지닌 화면 안에서 새로운 역할놀이를 하듯 작가와 함께 또 다른 공간에서 의식의 흐름을 만들어 나간다. 스티커로 제작된 인물들은 끊임없는 증식을 꿈꾸며 공간을 유영하고 혼재된 시공간은 모호한 풍경을 만든다. 나의 작업은 여러 차원이 이동하는 과정 자체를 드러내며 유기적으로 변화하는 과정성과 차원의 순환성, 그리고 실재를 향해 열린 공간으로의 확장성을 지향한다. (차소림, 금호미술관 '일상의 저편' 전시)

Solim Cha: An Exit Toward the Ideal Mijin Gim. Prof. of Graduate School of Fine Art, Hongik University In the work expressed as nonstandard forms centering on red, blue and white and the white round sculptures where the edges appearing in them are conglomerated by rough knitted lace are being installed here and there in the gallery. The round sculptures are being put on sculpture supports or installed on the floor in the space between the paintings hung on the wall or in the place under the stairs. The whole gallery united with the light coming through the windows makes me feel as if her paintings and round sculptures continuing as real space were reborn as a new field of whole art. Her paintings consist of the forms which are nowhere in the structure of nature and objects such as a mountain, the sea, a river, a lake, a plant and a rock. The forms reminding me of the landscape of a cloud, a cliff, seaweeds and flowers, which are looked up from the inside of the sea or seen from bird's eye view, constitute the canvases harmoniously. The colors and forms changing gradually like the red mass of cloud beneath are connected with another blue-toned landscape on the upper part of the right. The title allows me to feel that the scene will change into time and space in another dimension at any time. For the structure of the canvas, standard and nonstandard forms are slid, dropped, spread by brushstrokes and treated by white or bright-colored contours. As a result, all the elements wriggle as if to conceive other things. Solim Cha paints a picture without any special story or conception. She seeks just the harmony of the mutual balance with confusion attaching importance to the act of working on a canvas. The picture that she has painted not painting an object but being absorbed in each object and respecting the Relatum moves blazing like the landscape of the beginning which was conceiving the nature or phenomenon of this world. She wrote in the artist's note, "When accident is allowed to intervene in the moment of abandoning not division, even depression but human will, the moment resembling natural order becomes an exit toward the ideal, which becomes the utopia which includes healing. And the contrary constitutes the space of creation where another thing is generated by coexisting and increasing meeting properly". The painting works of this are the landscape paintings consisting of the eggs cherishing something rather than clearly revealed forms, the knitted lace, the leaves in white contour, reflection, reflexion, the powerful dry brush stroke where white is not mixed with colors in a broad brush hair, and the boundary between non-conception and conception where sliding cloud and fog flow wrapping one another. She said the following about painting. "I control the trace of the act occurring momentarily and watch the tight tension between memory and matter in it, where I look for the things that I want to express as forms. I watch material movements quietly not to reproduce memory but to become another newness. The temporal folds condensed in the momentary act are revealed as the forms including layers". In her previous works, she wanted to show the ideal world that she had pursued in some empty space or abstract part succeeding to realistic or structural explanation and revealing repeatedly the opposed structure of deviation and order. And it was the work of a devised concept in that she made the forms of sign before and made an experiment on them in space. It could be seen as the domain of art which was painted according to a rational and conceptual process and which was still separated from life. However, the artist who lives in the present time called the existential reality that the various aspects of social life permeate and coexist in daily life succeeds to the historicity of life and art and tries a changing work agonizing about the expression of a new method of being in daily life and reality. Furthermore, digital and information greatly influence daily life and multilayered time and space changing become the past rapidly. Sorim Cha makes the situation like the Virtual where the time and space called the past-the present-the future are condensed like the work of implying the time and space of media. Lace knitting, the molding of the soft marble matière of the round eggs made of plaster, and the powerful brushstroke are the performative methods which are continuously used in daily life where they cannot be tried at once and works where time and space are condensed. Also, in the paintings she expresses she identifies colors and dyes, brushes and bodily acts with one another, arranges non standardized forms and colors in the molding, controls the speed of transformation by condensation, reversion, convergence, and emission and creates the new landscape containing the present and the future. Moreover, her painting changes into the art with the whole gallery beyond it as a field and makes me experience the present together with the spectators walking in the gallery and the whole senses corresponding to the noise before it, sunlight and others. I expect her next work where she will experiment with her rich senses of hope which will enable her to reconceive and restart human civilization and historical wrongs from their fundamental scenes.

works

bottom of page